moeder comineert makkelijk

Als je zelf meerdere kinderen heb, of zwanger bent van de tweede, zul je het vast wel herkennen; tijdens de eerste zwangerschap bestaat er bijna niets anders meer dan je zwangerschap, je tweede (en volgende) zwangerschap “doe je er even bij”.

Bij mij is dat niet veel anders. Hoewel ik toch zoveel mogelijk probeer om bewust om te gaan met mijn zwangerschap, is dit toch een heel stuk minder dan bij de eerste keer.

Waar bij de eerste keer alles 3 maanden van tevoren klaar was, ben ik daar nu veel relaxter in en heb ik steeds een houding gehad van “komt wel”.

Nu ik 37 weken zwanger ben, is de nestdrang dan toch nog gekomen. Ineens moet alles klaar en geregeld zijn en ja, het liefst allemaal tegelijk.
Tegelijkertijd ben ik druk bezig met mijn programma “Mindful-Mama” voor te bereiden voor het najaar en heb ik ook mijn partner en peuter aan wie ik ook mijn aandacht wil geven. En o ja, mezelf niet te vergeten :-)

Je herkent het vast wel, zo’n fase waarin even alles tegelijk samen komt en je het gevoel kunt hebben dat je overspoeld wordt.

 

 

 

Hoe houd je nu je rust en overzicht in zo’n situatie?

1. Werk met lijstjes
Schrijf alles op wat je in je hoofd hebt.
Splits dit eventueel op in subcategorieën, zoals “aanschaffen”, “regelen”, “bespreken”.

2. Stel prioriteiten
Bepaal wat echt urgent is, wat nog even kan wachten en wat eigenlijk helemaal niet zo belangrijk is. Begin met de urgente zaken en werk zo je lijstje systematisch af met behulp van onderstaande punten…

3. Maak een week- en dagplanning
Bespreek samen met je partner vooraf hoe de week eruit ziet, wie wanneer werkt, wie wanneer de kinderen haalt brengt, wie wanneer boodschappen doet/ kookt/etc., overige afspraken die er die week zijn, wie wat regelt die week en evt. Wanneer welke klusjes in huis worden gedaan.
Dit geeft al zoveel meer rust door de week, dat het die kleine tijdsinvestering in het weekend dubbel en dwars waard is.

Bekijk vervolgens per dag nog voor jezelf wat er die dag gedaan MOET worden; je MUST DO lijstje. Beperk dit tot een paar haalbare punten en doe dit dan ook. Zo voorkom je dat je verzand in het doen van alles en nog wat, maar ben je gefocust bezig om te doen wat je moet doenBovendien geeft het een heerlijk gevoel om concrete punten te kunnen afvinken :-)

4. Ben met echte aandacht bij je partner en je kids
Als je met je partner in gesprek bent, of bezig bent met je kids kun je feitelijk toch niets anders doen. Dan kun je er ook maar beter met je volledige aandacht bij zijn, dat is voor iedereen fijner en leuker. Maak je hoofd even vrij en ben er dan volledig voor de ander. Je partner en je kind voelen dan dat jij er werkelijk voor ze bent, je kunt werkelijk contact met ze maken en …. Zelf ook Genieten. Zo neem je zelf ook even pauze van al je to-do’s en kom je terug in het moment. Pure meditatie dus :-)

5. Neem je rustmomenten
Over meditatie gesproken…. Neem elke dag je rustmomenten. Creëer momenten om weer met jezelf in contact te komen; mediteer (10 minuutjes per dag doen al wonderen), ga even lekker in het zonnetje zitten en voel de warmte op je gezicht, laat de radio in de auto eens even uit en maak bewust je hoofd even leeg.

6. Ga van multitasken naar singletasken
Men zegt dat vrouwen goed zijn in multitasken, maar feitelijk kan geen mens dit. Je kunt maar met 1 ding tegelijk bezig zijn. Multitasken is eigenlijk heel snel switchen in je hoofd en dit kost enorm veel energie. Concentreer je op 1 ding tegelijk en je creëert al veel meer rust in je hoofd.
Zelf kies ik op welke momenten ik het mezelf toesta om mijn gedachten even alle kanten op te laten gaan, want vaak komen er ook wel nuttige gedachten voorbij. Andere momenten kies ik ervoor om mijn aandacht even te richten op 1 ding.

7. Relativeer
Hoe erg is het als zaken even blijven liggen? Wat gebeurt er nou echt als niet alles volgens je planning verloopt? Vaak valt de schade wel mee. In ons geval: het wiegje is klaar en de commode en kledingkast staan op, het badje wat ik had uitgeleend komt morgen terug en de kleertjes zijn gewassen. Wat heb ik nu nog meer per se nodig?
Hoe erg is het werkelijk als de afwerking nog niet helemaal klaar is, als ons kindje besluit om nu te komen? Het is hooguit jammer of vervelend, maar erger dan dat is het niet. Ik ken mensen die net een kindje hebben gekregen en die midden in een verhuizing zaten. Het kan dus echt veel erger :-)

8. Ga bewust om met het tot je nemen van informatie
Hoe snel ben je geneigd om door je nieuwsoverzicht van facebook te scrollen (en te blijven scrollen), om steeds je telefoon te checken of je nieuwe mail of appjes hebt, om radio of tv aan te zetten? Vaak doen we dit soort dingen op de automatische piloot en denken we ook nog dat dit ontspanning biedt. Dit is echter een schijn-ontspanning. Oké, je wordt even afgeleid van je de storm in je hoofd, maar in plaats van rust te creëren in die storm, gooi je er nog een heleboel prikkels bovenop en breng je nog meer van de wereld buiten jou naar binnen. Kies er daarom bewust voor wanneer je dit doet en kies er eens wat vaker voor om naar binnen te gaan en contact te maken met jezelf. Sta jezelf toe eens helemaal niets te doen (hoe eng vind je dit eigenlijk?), sluit je ogen, zet je voeten stevig op de grond en adem eens goed door. Zo breng je jezelf direct in net hier en nu en de storm in je hoofd tot rust.

9. Adem
Zo komen we op het volgende punt…. Adem. Van levensbelang, maar vaak een ondergeschoven kindje. Hoe vaak ben je je bewust van je ademhaling?
Als je gespannen bent, ga je vaak hoog (in je borst) en oppervlakkig ademhalen. Breng een paar keer per dag je ademhaling eens bewust naar je buik en adem een paar keer goed door. Dit geeft je direct rust en ruimte.

10. Houd de boel opgeruimd
Oké, voor mezelf nog een ontwikkelpunt :-) maar een opgeruimd huis, ruimt ook op in je hoofd. Probeer de boel dus toch opgeruimd te houden, door bijvoorbeeld elke avond hier even tijd voor te maken. Zo kun je elke ochtend een frisse start maken.

 

Pas deze punten toe en jij blijft voortaan elke hectische situatie de baas!

 

Renate

 

 

Meld je aan voor mijn gratis e-book WORD EEN MINDFUL-MAMA IN 4 STAPPEN!

  • Voor mama's die maximaal willen genieten van hun gezin
  • Voor mama's die meer rust en ontspanning willen ervaren
  • Voor mama's die willen leren om rustig te reageren op stressvolle situaties met de kids

En ontvang meteen ook mijn WEEKLY DOSE OF MOTHERHOODINSPIRATION